izardhoyer-logga-2

Magiska Rhodos

RHODOS - FAVORITER DU INTE FÅR MISSA

Rhodos – Favoriter du inte får missa

En resa med fokus på att njuta med familj & vänner

Sista veckan innan skolan började för barnen åkte vi till Rhodos ihop med min närmsta vän Reka och hennes två barn. Mina döttrar Mira och Siri är jämngamla med Rekas barn, så det blev extra roligt när de kunde ¨hänga¨och har roligt tillsammans alla fyra. För mig och Reka blev det en lika avslappnad och underbar resa som vi hade förväntat oss. Här fyllde vi på med än mer energi efter en redan solig och härlig sommar i Sverige. Rhodos är magiskt och här tipsar vi om favoriter du inte får missa på ön!

Rhodos - favoriter du inte får missa på ön 14

Lardos

Vi bodde i Lardos, som ligger på östkusten cirka 5 mil söder om Rhodos stad. En supermysig liten by med massor av olivträd, superfint vatten att bada i och massor av fina växter överallt. Hotellet vi bodde på, Elvita Beach Hotel ligger på en strand, så när vi bänkande oss vid poolen där barnen gärna ville bada så såg vi ner till havet. Så det var inte svårare än att man gick ner och badade i havet om man ville det.

Just vid denna stranden Pefki Beach är det ganska stenigt men vattnet var helt blått och klart så det gjorde inte så mycket. Men man kan med fördel tar med sig ett par skor att bada i om man har lätt för att få ont i fötterna. Hotellet har en jättefin restaurang som ligger mellan poolen och havet och vill man hellre ligga under parasollet och äta sin lunch så beställer man bara i baren istället för att sätta sig i restaurangen. Väldigt smidigt! Restaurangen har dock en enormt fin utsikt över stranden & havet och lugnet var magiskt.

Vi var ute och promenerade några kvällar i Lardos by och det ligger ett flertal mysiga restauranger i närheten. Åker man till Lardos är man ute efter en avslappnad och lugn semester, det får man verkligen här!

7793363216_IMG_9607-2

Tsambika Beach, Rhodos

Tsambika Beach – Rhodos bästa strand enligt många, och mig! Otroligt vackert! Något av det finaste jag sett. Det är många turister som har börjat hitta den men är fortfarande en avskild lite pärla där området runt omkring stranden är obebyggt, så charmigt! Inte ett hotell så långt ögat kan nå, endast finkornig sand och kristallklart & turkost vatten. Jag och Mira gick hela stranden först åt ena hållet och där var jag för upptagen med att fota allt vackert när Mira ropade ¨MAMMA, alla som ligger där borta är helt nakna och vakten kollar på dig!¨ =) Man fick nog inte fota där. Så vi vände och gick tillbaka, tog med oss Rekas son som också var nyfiken på vad som fanns på andra sidan stranden, såg ut som en grotta från långt håll. När vi kom fram dit höll jag nästan på att börja gråta, så underbart vackert! En Koja! Vi älskar varenda kvadratcentimeter med den grekiska kojan! Det hängde en hängmatta där och det fanns bänkar & bord byggda med gamla plankor. Vi hade kunnat sitta där i flera timmar utan att tröttna. DÄR skulle jag faktiskt kunna tänka mig att gifta mig, så fint och romantiskt är det (haha!)

Blir man lätt rastlös så erbjuds det massor av vattensporter såsom para flying, paragliding, hinderbana I vattnet, surfing och flertal olika båtsporter.Något som våra barn ägnade sig hela dagarna åt att göra var att snorkla. Finns många fina (och fula) fiskar och ¨coola¨växter att se i vattnet.

Vi hade planerat att besöka Tsambika Kloster men gjorde inte det pga av värmen. Man kan ta sig halvvägs dit med bil och sedan är det cirka 300 trappsteg upp till klostret. Det finns inget att köpa där uppe så det gäller att man tar med sig vätska när det är så varmt. Klostret ligger upp på en bergskulle och inuti finns religösa konstverk och en ikon av jungfru Maria som kommer från 1000-talet.

Även härifrån kan man beskåda de fantastisk vyerna över kusten och naturen runt omkring.

Sträckan upp till klostret kantas av pinjeträd, coolt!

Ett måste att besöka när man är på Rhodos!

Rhodos - favoriter du inte får missa på ön 33

Lindos, Rhodos

Lindos är en äkta grekisk idyll på östkusten och är en av Greklands och Rhodos mest kända byar och ligger cirka 48 km söder om staden Rhodos. Lardos där vi bodde ligger cirka 10 km väst om Lindos.

Här är det fullt av små vitkalkade hus med stenlagda bakgårdar, trånga gränder med trevliga butiker och massor av restauranger. Har du tur får du ett bord på en takterrass med utsikt över havet, annars är det helt klart värt att vänta på.

Stranden i Lindos centrum var även den magisk. Här var faktiskt vattnet klarare än på Tsambika Beach. Stranden var barnvänlig och sanden finkornig. Det var långgrunt och även här fanns det mycket att se med snorkling runt reven. Barnen älskade det!

Vi hyrde trampbåtar och trampade ut i det kristallklara vattnet, supermysig!

Kollar man snett uppåt från stranden så ser man Lindos Akropolis, som är resterna av ett gammalt tempel. Underbar antik arkitektur och spektakulära vyer. Tyvärr kunde vi inte ta oss dit pga värmen. Vi åkte i mitten på Augusti och värmen gjorde så att vi var tvungna att bada ungefär var tionde minut. Inte oss emot då vi gillar värmen =) Men hade såklart varit kul att se Akropolis. Vi kommer åka dit igen och har bestämt att vi ska gå dit då.

Man tog sig väldigt smidigt med buss direkt utanför hotellet i Lardos in till byn i Lindos, tog bara några minuter.

Rhodos - favoriter du inte får missa på ön 35

En resa värd att minnas

Älskar att skapa minnen ihop med familj, släkt och vänner!