izardhoyer-logga-2

London44

Shopping i London

Shopping med vänner

Förra veckan var jag och min äldsta dotter Mira i London ihop med min vän Tania och hennes dotter som är lika gammal som Mira. De har känt varandra sedan födseln så jag och Tania bestämde att vi skulle ge tjejerna det i present när de fyllde år, en resa till London. De har kämpat hårt i skolan och precis avslutat nationella proven. För Miras del som läser både svenska, engelska, tyska och franska har det blivit mycket pluggande denna terminen och jag kände att jag ville visa att det lönar sig att slita. De håller även på med ett arbete i skolan, om just London. Mira och hennes grupp skriver om Chinatown, ett besök dit hann vi med och kunde fota lite så de kan ha ¨färska¨ bilder på redovisningen.

OXFORD STREET

Vi hade bokat hotell nära Oxford Street där jag och Tania har bott innan när vi varit i London. Det är helt okej rum och fin lobby med bra uppkoppling (viktigt för tjejerna när de ville kolla film på kvällarna). Själv var jag helt klubbad på kvällarna och ville bara ligga raklång på rummet och äta choklad. De här 12-åringarna orkar mer än vad man tror. När vi kom dit på Måndagen så gick vi direkt till hotellet och lämnade av våra väskor. Sedan var det direkt ner till Oxford Street för att visa tjejerna Londons mest kända shoppinggata med deras cirka 300 butiker. Det blev många affärer och en hel del inhandlat. Mira har vuxit mycket senaste månaderna och behövde uppdatera sin garderob lite. Lillasyster Siri har nu får ärva de andra kläderna som är för små, perfekt!

Andra områden som är otroligt mysiga runt just Oxford Street men som vi inte hann med denna gången är Covent Garden, där är så mysigt att strosa runt i deras små och stora butiker & Café. Piccadilly passerade vi endast och absolut att det är ett område vi ska lägga mer tid på nästa gång. Så även Bond Street.

Winter Wonderland

Maffigt wonderland som vi besökte för att komma i lite mer julstämning. Det va så fint! Mycket att se och upptäcka även om det kanske inte var så mycket julmarknad som vi trodde det skulle vara. Det var mest åkattraktioner men även lite marknad, mat och lotterier.

Det var fritt inträde men attraktionerna kostade desto mer. Vi åkte en rolig karusell där vi hade VR glasögon på oss. Ganska häftig känsla att åka runt i olika världar där det dök upp både fina ängar och enorma hajar. Det kostade cirka 100 SEK per person.

En annan rolig grej som hände var när vi stod och kollade på de som skulle sätta en basketboll för att vinna en superstor mjukishund. Det var inte en enda som satte den så vinnarskallen i mig började gå på högvarv och jag bad Mira testa. Hon har spelat basket i några år och kul att se henne kasta just vid ett lotteristånd. Jag tvivlar dock aldrig på hennes förmåga! Killen som jobbade där sa att om hon sätter den så skulle både hon och hennes kompis få en mjukishund. Vad händer? jo hon sätter den, såklart =) och det börjades plinga i deras klockor och ett ståhej utbröts haha! Så vi gick därifrån med två stora hundar som nästan var större än tjejerna själva. Vi valde dock att lämna dem på hotellet så andra barn kan ha glädje av dem istället för att boka två platser till på planet hem.

Harrods

Det berömda varuhuset i Knightsbridge. De har alltså hela 92 000m2 säljyta. 340 avdelningar och 34 restauranger & kaféer. Helt galet! Ett varuhus jag mer än gärna lägger ett par timmar på. Det är en upplevelse att bara gå runt där inne. De grundades 1849 som en grönsaksaffär. Då anade de nog inte att varuhuset i framtiden skulle få 40 000 besökare om året. När det är rea har de 350 000 besökare!

Vi gick inte där i flera timmar under detta besöket. Tror det krävs att man är max två personer och ej tjejer under 12 år fyllda för att uppskatta arkitekturen och det charmiga med huset.

Kulturella

Lite kulturella var vi också. Man åker inte till London utan att besöka de berömda pariserhjulet som restes för att fira tusenårsskiftet, nämligen London Eye. Med sina 40 kilometers utsikt i alla väderstreck befinner man sig 170 meter upp i luften. Både jag och Tania är ganska höjdrädda så dessvärre hade tjejerna ingen nytta av oss just vad gäller denna attraktionen.

Vad var det som göts 1856 och som slår varje heltimme på Westminsterpalatsen? Great Bell of Westminster är det officiella namnet. Oh yes, Big Ben är det rätta svaret. Den håller på att renoveras och har gjort senaste gångerna vi varit där så ingen kanonbild vi kan bjuda på därifrån. Vi lärde oss något nytt och det var att tornet som den hänger i, Elizabeth Tower är 96,3 meter hög.

Chicago

Vi var där i tre dagar och det var detta vi hann med. Ganska kort tid men vi valde att röra oss på speciellt utvalda platser som var viktiga för oss just denna gången. Resan gick i barnens tecken och vi prioriterade deras önskemål. Vi längtar redan till nästa resa. Ett önskemål är att åka till Chicago och kolla på en stor basketmatch..